Temat 3. Tymczasowa pława wrakowa.
Parę dni temu zdarzyła się kolizja holownika i statku towarowego w porcie w Świnoujściu. Na szczęście bez strat w ludziach. Holownik jednak w wyniku doznanych uszkodzeń zatonął na bardzo uczęszczanym akwenie.
W takich sytuacjach konieczne jest natychmiastowe oznakowanie niebezpieczeństwa: miejsca zatonięcia staku. Stosuje się tu właśnie tymczasową pławę wrakową.
Z portalu sailforum.pl ściągnąłem zdjęcie, aby przedstawić jak to wygląda w rzeczywistości:
Na zdjęciu widzimy pławę wrakową pomalowaną w pionowe, żółto - niebieskie pasy, wyposażoną w znak szczytowy - pojedynczy żółty, "prosty" krzyż. Po lewej stronie pławy widoczny jest maszt zatopionego holownika. W oparciu o zdjęcie trudno stwierdzić, czy pława wyposażona jest w światło.
Tak opisuje pławę rozporządzenie MTBiGM:
(Żródło: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 4 grudnia 2012 r.
w sprawie oznakowania nawigacyjnego polskich obszarów morskich)
Znak „tymczasowa pława wrakowa” (rys. 9) powinnien posiadać następujące cechy:
1) kształt kolumnowy lub drążkowy;
2) kolor – niebieskie i żółte, pionowe pasy, równe pod względem liczby i rozmiarów (od 4 do 8 pasów);
3) znak szczytowy (jeżeli jest przewidziany) – pojedynczy, żółty krzyż w pozycji pionowej (rys. 9);
4) materiał odblaskowy (jeżeli jest przewidziany) – pionowe, żółte i niebieskie pasy;
5) światło – zmiennobarwne w kolorze żółtym i niebieskim, przerywane – Al.Oc.BuY.3 s.
xxx